- Pagrindinis
- Apie mus
- Vidaus tvarkos taisyklės
Vidaus tvarkos taisyklės
PATVIRTINTA
UAB „Svalbono klinika“
Direktoriaus Vytauto Jakubausko
2018 m. balandžio 30 d. įsak. Nr.V-3
1. UAB „Svalbono klinika“ (toliau – Klinika), įmonės kodas 302445728, veiklos adresas – Tilžės g.11A, Šiauliai, yra ambulatorinių asmens sveikatos priežiūros paslaugų teikimo įstaiga.
2. Klinika veikia vadovaudamasi Lietuvos Respublikos (toliau – LR) įstatymais, Vyriausybės nutarimais, Sveikatos apsaugos ministro įsakymais, medicinos standartais (medicinos, higienos normomis), Klinikos įstatais.
3. Klinikoje teikiamos privalomojo sveikatos draudimo fondo (toliau – PSDF) ir paciento lėšomis apmokamos asmens sveikatos priežiūros paslaugos, kurios nurodytos Klinikai išduotoje asmens sveikatos priežiūros licencijoje Nr. 3289.
4. Klinika yra sudariusi sutartį su Šiaulių teritorine ligonių (toliau – TLK) kasa dėl ambulatorinių asmens sveikatos priežiūros paslaugų teikimo.
5. Klinika yra apsidraudusi bendrosios civilinės ir medicinos darbuotojų profesinės atsakomybės už pacientams padarytą žalą draudimu.
6. Vidaus tvarkos taisyklės (toliau – Taisyklės) sudarytos vadovaujantis LR Sveikatos sistemos įstatymu, LR Sveikatos priežiūros įstaigų įstatymu, LR Pacientų teisių ir žalos sveikatai atlyginimo įstatymu, LR Civilinio kodekso atitinkamais straipsniais, kurie yra pagrindas paciento ir įstaigos santykių reglamentavimui.
7. Taisyklių privalo laikytis visi Klinikos darbuotojai, pacientai ir lankytojai.
8. Taisyklės laikomos registratūroje, prieinamos susipažinimui visiems Klinikos pacientams.
9. Klinikos darbo laikas: pirmadieniais – penktadieniais nuo 8.00 val. iki 19.00 val.; šeštadieniais nuo 9.00 val. iki 18.00 val.
10. Klinikos administracijos darbo laikas: pirmadieniais – ketvirtadieniais nuo 8.00 val. iki 17.00 val., penktadieniais nuo 8.00 val. iki 15.45 val., pietų pertrauka nuo 12.00 val. iki 12.45 val.
11. Informacija apie Klinikos darbo laiką skelbiama Klinikos patalpose ir interneto sveitainėje www.svalbonoklinika.lt
12. Pacientai registruojami Klinikos telefonais Nr.: 8 41 390073, 8 610 44844 arba atvykus į Kliniką.
13. Klinikos nedarbo metu dėl asmens sveikatos priežiūros paslaugų teikimo ūmiai susirgę pacientai turi kreiptis į VšĮ Respublikinės Šiaulių ligoninės priėmimo-skubios pagalbos skyrių.
14. Pacientų kreipimosi į Kliniką tvarka:
14.1. Klinikos registratūroje pacientai supažindinami su vidaus tvarkos taisyklėmis, teikiamomis paslaugomis, jų teikimo sąlygomis, kainomis, sveikatos draudimo rūšimis, teikiamų paslaugų apmokėjimo iš PSDF lėšų tvarka, galimybe gauti planinės ar būtinosios pagalbos paslaugas Klinikoje ar kitose sveikatos priežiūros įstaigose, mokėjimo už paslaugas tvarka bei suma, kurią privalės sumokėti Klinikai, kai Klinika yra išnaudojusi lėšų limitą, numatytą sutartyje su TLK, registruojami pas gydytoją, nukreipiami į procedūrų ar kitus diagnostinius kabinetus.
14.2. pacientas užregistruojamas jam tinkamu laiku pas norimą gydytoją. Registratūroje dirbantis asmuo nurodo pacientui konsultacijos datą ir laiką, gydytojo pavardę, darbo kabineto numerį, primena, kad atvykęs į Kliniką pacientas su savimi turėtų asmens tapatybę patvirtinantį dokumentą ir siuntimą (jei jis reikalingas). Konsultacijos laikas priklauso nuo jau užsiregistravusių pacientų eilės pas konkretų gydytoją.
14.3. pacientas, užsiregistravęs telefonu, atvykęs nustatytą dieną, turi kreiptis į registratūrą bendra tvarka ir pateikti asmens tapatybę patvirtinantį dokumentą, siuntimą (jei jis reikalingas). Pacientai, apsidraudę papildomu sveikatos draudimu (ERGO, SEB ir t.t.), privalo pateikti papildomą sveikatos draudimą liudijančius dokumentus.
14.4. registratūroje pacientui užvedama ir pildoma „Asmens sveikatos istorija“ (forma Nr. 025/a), į kurią įklijuojama ir pagal atitinkamas grafas paciento ir registratūros darbuotojo užpildoma direktoriaus patvirtinta paciento sutikimo forma. Paciento asmens kodas suvedamas į informacinę sistemą (toliau – IS) ir užrašomas „Asmens sveikatos istorijos“(forma Nr. 025/a) antrame lape, taip pat supildomi tikslūs kiti asmens duomenys (telefono Nr. suvedimas į IS būtinas). Tituliniame „Asmens sveikatos istorijos“ (forma Nr. 025/a) lape užrašomas IS konkrečiam pacientui suteiktas asmens sveikatos istorijos numeris.
14.5. pacientui pageidaujant, kad sveikatos priežiūros paslaugos būtų teikiamos neatskleidžiant asmens tapatybės, paslauga teikiama vadovaujantis 2010 m. kovo 4 d. LR SAM įsakymu Nr. V – 178 „Dėl sveikatos priežiūros paslaugų teikimo, kai neatskleidžiama asmens tapatybė, tvarkos aprašo patvirtinimo“. Pacientai, ne jaunesni kaip 16 metų, turi teisę į asmens sveikatos priežiūros paslaugas, neatskleidžiant asmens tapatybės, sergantys Vyriausybės ar jos įgaliotos institucijos nustatyto sąrašo ligomis.
15. Be eilės ir išankstinės registracijos priimami pacientai, kuriems reikalinga būtinoji medicininė pagalba.
16. Pacientui be perspėjimo pavėlavus į planinę konsultaciją ar tyrimą daugiau kaip 10 min., paslauga gali būti nebeteikiama ar, pagal aplinkybes, perkeliama vėlesniam laikui.
17. Jei pacientas negali atvykti į priėmimą paskirtu laiku, jis privalo apie tai iš anksto (ne vėliau kaip prieš 2 (dvi) valandas iki paskirto laiko pradžios) pranešti paskambindamas telefonu arba asmeniškai atvykęs į Kliniką.
18. Jei dėl svarbių aplinkybių gydytojas aptarnauja pacientą ilgiau negu tam pacientui paskirtas laikas, kiti pacientai priimami vėlesniu nei nurodyta registracijoje laiku. Siekiama, kad užsiregistravęs pacientas būtų priimtas ne vėliau kaip per 15 min. Klinikos darbuotojai apie gydytojo vėlavimą pacientą informuoja žodžiu.
19. Gydytojui susirgus ir/ar nesant galimybės aptarnauti užsiregistravusius pacientus, registratūros darbuotojai pacientus informuoja skambučiu, jei šie yra nurodę kontaktinį telefono numerį.
20. Sutikimą dėl asmens sveikatos priežiūros paslaugų teikimo duoda (išreiškia) pats pacientas arba jo atstovas. Paciento sutikimas dėl asmens sveikatos priežiūros paslaugų teikimo patvirtinamas raštu, pasirašant direktoriaus patvirtintą sutikimo formą.
21. Nepilnamečiui pacientui iki 16 metų asmens sveikatos priežiūros paslaugos teikiamos tik su jo atstovų sutikimu, išskyrus būtinosios medicinos pagalbos paslaugų teikimo atvejus. Jeigu yra nesutarimų tarp paciento iki 16 metų ir jo atstovų, diagnostikos ir gydymo metodus parenka gydytojų konsiliumas, atsižvelgdamas į nepilnamečio interesus. Visais atvejais paciento atstovai neturi teisės trukdyti dirbančiam personalui.
22. Nepilnametis pacientas iki 16 metų, kuris, gydytojo pagrįsta nuomone, išreikšta medicinos dokumentuose, gali pats teisingai vertinti savo sveikatos būklę, turi teisę savarankiškai kreiptis ir spręsti dėl jam reikiamų asmens sveikatos priežiūros paslaugų teikimo, išskyrus įstatymų nustatytus atvejus.
23. Pacientui nuo 16 metų asmens sveikatos priežiūros paslaugos teikiamos tik jam sutikus, išskyrus būtinosios medicinos pagalbos paslaugų teikimo atvejus, kai pacientas negali savo valios išreikšti pats.
24. Asmenims, apsvaigusiems nuo alkoholio, narkotikų ar kitų psichotropinių medžiagų, asmens sveikatos priežiūros paslaugos Klinikoje neteikiamos (išskyrus būtinąją medicinos pagalbą).
25. Laikoma, kad savanoriškai į Kliniką dėl asmens sveikatos priežiūros paslaugų atvykęs pacientas yra informuotas ir sutinka, kad Klinikos sveikatos priežiūros specialistas jį apžiūrėtų, įvertintų jo sveikatos būklę, paskirtų ir atliktų būtinus tyrimus ir gydymo procedūras, nes Klinika yra užtikrinusi, kad visa būtina informacija pacientui būtų suteikta (prieinama) jo buvimo ar lankymosi šioje Klinikoje metu, o Klinikos darbuotojai atsakytų į visus paciento klausimus, susijusius su šia informacija.
26. Paciento sutikimas laikomas pagrįstu, kai jis tai savo ar jį atstovaujančio asmens parašu patvirtina pateiktoje pasirašyti Klinikos direktoriaus patvirtintoje paciento sutikimo formoje.
27. Pacientui ar jo atstovui atsisakius pasirašyti paciento sutikimo formą, asmens sveikatos priežiūros paslaugos Klinikoje neteikiamos. Sutikimo formos ir kiti Klinikos dokumentai pagal paciento prašymus ar reikalavimus nekoreguojami, atskirų žodžių ar frazių išbraukymai juose neleidžiami.
28. Nemokamos asmens sveikatos priežiūros paslaugos (išskyrus būtinosios medicininės pagalbos paslaugas) teikiamos tik apdraustiems PSDF lėšomis.
29. Neapdraustiems PSDF lėšomis pacientams visos asmens sveikatos priežiūros paslaugos yra mokamos. Nemokamai teikiama tik būtinoji medicininė pagalba.
30. Pagal sutarties su TLK teikiamų asmens sveikatos priežiūros paslaugų nomenklatūrą, asmenims, apdraustiesiems PSDF ir pateikus galiojantį gydytojo siuntimą, bazinę kainą su suteiktas asmens sveikatos priežiūros paslaugas apmoka TLK. Šios paslaugos yra suteikiamos eilės tvarka, atsižvelgiant į planinių asmens sveikatos priežiūros paslaugų kiekį, kuris apmokamas pagal sutartį su TLK.
31. Asmenims, apdraustiesiems PSDF lėšomis, kai bazinę kainą už suteiktas asmens sveikatos priežiūros paslaugas apmoka TLK, už savo iniciatyva pasirinktas brangiau kainuojančias paslaugas, medžiagas, procedūras, šių paslaugų, medžiagų, procedūrų faktinių kainų ir nemokamų paslaugų, medžiagų, procedūrų bazinių kainų skirtumą apmoka jie patys.
32. Už suteiktas paslaugas pacientas privalo susimokėti, kai:
32.1. nėra apdraustas PSDF lėšomis ir neturi bedarbio statuso;
32.2. asmuo kreipiasi be gydytojo siuntimo arba siuntimas yra negaliojantis;
32.3. pageidauja papildomų paslaugų, kurias pasirenka pats;
32.4. pageidauja gauti asmens sveikatos priežiūros paslaugas anonimiškai, išskyrus teisės aktų nustatytas išimtis;
32.5. kreipiasi užsienio šalių piliečiai, asmenys be pilietybės, nepriskiriami nuolatiniams LR gyventojams, išskyrus Europos Sąjungos šalių narių piliečius, pateikusius jų draustumą patvirtinantį dokumentą, kuriems būtinoji pagalba teikiama nemokamai.
32.6. pacientas, norėdamas gauti paslaugą be eilės, skubos tvarka, jam sutinkant, pats už ją sumoka.
33. Gydytojų konsultacijos metu paskirti laboratoriniai ir kiti reikalingi tyrimai ar procedūros (nefinansuojamos iš TLK), paciento apmokami pagal direktoriaus patvirtintame kainyne nurodytas kainas.
34. Papildomų pažymų apie sveikatos būklę išdavimas (ne kvotos organams) pacientų prašymu, Draudimo bendrovių prašymu, Advokatų kontorų prašymu ir t.t. yra paciento apmokamas pagal direktoriaus patvirtintame kainyne nurodytas kainas.
35. Kai Klinika yra išnaudojusi lėšas (lėšų limitą), numatytas sutartyje su TLK, Klinikos administracija, matomoje vietoje, paskelbia, kad laikinai, dėl lėšų trūkumo, negali teikti tam tikrų planinio gydymo paslaugų, o apdraustasis PSDF lėšomis pacientas, norėdamas gauti paslaugą skubos tvarka, jam sutinkant, pats už ją sumoka. Paciento pasirinkimas patvirtinamas parašu, pasirašant direktoriaus patvirtintoje paciento sutikimo formoje.
36. Už mokamas paslaugas pacientas susimoka grynais ar mokėjimo kortele Klinikos kasoje. Pacientui susimokėjus, išduodamas kasos kvitas arba išrašoma sąskaita faktūra. Pacientas turi teisę mokėti pavedimu arba pasirašyti vekselį, jei tokį pageidavimą suderinam su Klinikos administracija. Klinika turi teisę atsisakyti priimti mokėjimus pavedimu.
37. Dėl objektyvių priežasčių nesuteikus pageidaujamų mokamų paslaugų, už paslaugas sumokėti pinigai yra grąžinami. Asmuo, pageidaujantis susigrąžinti sumokėtus pinigus, Klinikos direktoriui privalo pateikti prašymą su atsakingo už pacientui mokamos paslaugos suteikimą darbuotojo rašytiniu patvirtinimu, jog konkreti paslauga nebuvo suteikta, bei pridėti dokumentą, patvirtinantį apmokėjimo faktą (kasos kvitą, kasos pajamų orderį ar kt.).
38. Duomenys apie pacientui suteiktas mokamas paslaugas pažymimi asmens medicinos dokumentuose (ambulatorinėje kortelėje ir pan.) bei suvedami į TLK informacinę sistemą.
39. Už mokamų paslaugų teikimo procedūrų pažeidimus atsako šias procedūras pažeidę Klinikos darbuotojai.
40. Mokamų paslaugų teikimo ir apmokėjimo tvarkos aprašas bei atskirų mokamų paslaugų sąrašai ir kainos tvirtinami bei keičiami Klinikos direktoriaus įsakymu ir laikomi pacientams prieinamoje vietoje.
41. Paciento teises ir pareigas reglamentuoja LR pacientų teisių ir žalos sveikatai atlyginimo įstatymas bei šios taisyklės.
42. Pacientas turi teisę į kokybiškas asmens sveikatos priežiūros paslaugas, kurių rodiklius ir jų turinio reikalavimus nustato LR sveikatos apsaugos ministras.
43. Paciento teisių negalima varžyti dėl jo lyties, amžiaus, rasės, tautybės, kalbos, kilmės, socialinės padėties, įsitikinimų ar pažiūrų, taip pat dėl kokių nors kitų įstatymais nepagrįstų aplinkybių.
44. Pacientas turi teisę į savo garbės ir orumo nežeminančias sąlygas ir pagarbų sveikatos priežiūros specialistų elgesį teikiant paslaugas pacientui.
45. Pacientas turi teisę pasirinkti sveikatos priežiūros specialistą. Įgyvendinant šią teisę, paciento teisė gauti nemokamą sveikatos priežiūrą teisės aktų nustatyta tvarka gali būti ribojama.
46. Pacientas turi teisę gauti informaciją apie Klinikoje teikiamas nemokamas paslaugas, mokamas arba dalinai mokamas paslaugas, jų kainas ir galimybes jomis pasinaudoti.
47. Pacientui suteikiama galimybė pasirinkti nemokamas paslaugas kitose gydymo įstaigose, jei Klinikos paslaugos teikiamos jam nepriimtinomis sąlygomis.
48. Pacientas, pateikęs asmens tapatybę patvirtinančius dokumentus, turi teisę gauti informaciją apie savo sveikatos būklę, ligos diagnozę, Klinikoje taikomus ar gydytojui žinomus kitus gydymo ar tyrimo būdus, galimą riziką, komplikacijas, nepageidaujamą poveikį, gydymo prognozę ir kitas aplinkybes, kurios gali turėti įtakos paciento apsisprendimui sutikti ar atsisakyti siūlomo gydymo, taip pat apie pasekmes atsisakius siūlomo gydymo. Šią informaciją gydytojas pacientui turi pateikti atsižvelgdamas į jo amžių ir sveikatos būklę jam suprantama forma, paaiškindamas specialius medicinos terminus. Informacija pacientui gali būti nesuteikta tik tais atvejais, jeigu tai pakenktų paciento sveikatai ar sukeltų pavojų jo gyvybei arba, kai pacientas nustatyta tvarka atsisako šios informacijos.
49. Sprendimą neteikti pacientui informacijos, kuri gali pakenkti paciento sveikatai ar sukelti pavojų jo gyvybei, priima gydantis gydytojas, išskyrus atvejus, kai įstatymai nustato kitokią tokio sprendimo priėmimo tvarką. Apie sprendimo neteikti informacijos priėmimą ir jo motyvus pažymima medicinos dokumentuose. Tais atvejais, kai pranešimas būtų prielaida žalai pacientui atsirasti, visa informacija pateikiama paciento atstovui ir tai prilyginama informacijos pateikimui pacientui. Informacija pacientui pateikiama, kai išnyksta žalos atsiradimo pavojus.
50. Informacija apie paciento sveikatos būklę, ligos diagnozę, Klinikoje taikomus ar gydytojui žinomus kitus gydymo ar tyrimo būdus, galimą riziką, komplikacijas, šalutinį poveikį, gydymo prognozę negali būti pacientui pateikiama prieš jo valią. Atsisakymą informacijos pacientas turi aiškiai išreikšti ir patvirtinti parašu, pasirašydamas Klinikos Direktoriaus patvirtintos paciento sutikimo formos atitinkamoje grafoje „Šios informacijos gauti nepageidauju”.
51. Paciento teisė nežinoti gali būti neįgyvendinama, kai informacijos nepateikus pacientui ar kitiems asmenims, gali atsirasti žalingų pasekmių ir tų pasekmių negalima išvengti pateikus informaciją paciento šeimos nariams, jo įstatyminiam atstovui ar kitiems asmenims. Apie informacijos pateikimą pacientui gydytojas pažymi paciento medicinos dokumentuose.
52. Už nepilnamečius pacientus iki 16 metų amžiaus, taip pat už kitus pacientus, kurie dėl savo būklės negali objektyviai vertinti diagnostikos ir gydymo metodikų, pasirenka ir pasirašo jų įstatyminiai atstovai.
53. Pacientas bet kada raštu gali atšaukti savo sutikimą gydytis.
54. Kai nėra nustatyta tvarka išreikštos paciento (jo įstatyminio atstovo) valios, diagnostika ir gydymas gali būti taikomi tik įstatymų nustatytais pagrindais ir tvarka, kai yra reali grėsmė paciento arba aplinkinių asmenų sveikatai ar gyvybei.
55. Teikiant būtinąją (pirmąją ar skubiąją) medicinos pagalbą pacientui, kuris dėl amžiaus ar sveikatos būklės negali tinkamai išreikšti savo valios, yra būtinas paciento įstatyminio atstovo sutikimas. Pacientas, kiek įmanoma, dalyvauja, kai sprendžiamas sutikimo gydytis klausimas.
56. Pacientas turi teisę į privataus gyvenimo neliečiamumą. Informacija apie pacientų gyvenimo faktus gali būti renkama tik pacientui sutikus ir tik tuo atveju, kai yra būtina ir padeda diagnozuoti ligą, gydyti ar slaugyti. Paciento sutikimas patvirtinamas parašu, pasirašant direktoriaus patvirtintą paciento sutikimo formą, kuri dedama į medicinos dokumentus.
57. Paciento pageidavimu, sveikatos priežiūros specialistas, pagal savo kompetenciją, privalo paaiškinti pacientui įrašų jo medicinos dokumentuose prasmę. Jeigu paciento reikalavimas yra pagrįstas, netikslius, neišsamius, dviprasmiškus duomenis arba duomenis, nesusijusius su diagnoze, gydymu ar slauga, sveikatos priežiūros specialistas per 15 darbo dienų turi ištaisyti, papildyti, užbaigti, panaikinti ir (ar) pakeisti. Jeigu gydantis gydytojas nesutinka su tokiu paciento pageidavimu, ar paciento pageidavimas pagrįstas, sprendžia gydytojų konsiliumas. Gydytojų konsiliumui nepriėmus sprendimo, gydantis gydytojas ar Klinikos administracija gali kreiptis į medicinos etikos komisiją ar Lietuvos bioetikos komitetą.
58. Nepilnamečio paciento atstovai turi teisę susipažinti su nepilnamečio paciento medicinos dokumentais, jeigu tai neprieštarauja paciento interesams.
59. Pacientas, pateikęs asmens tapatybę patvirtinančius dokumentus ir kreipęsis žodžiu ar raštu į Kliniką, turi teisę susipažinti su įrašais savo medicinos dokumentuose bei prašyti (užpildęs specialią rašytinę formą), kad jo lėšomis būtų padarytos ir išduotos jo ligos istorijos ir/ ar kitų medicinos dokumentų kopijos. Minėta informacija pateikiama ne vėliau kaip per 1 darbo dieną nuo paciento kreipimosi žodžiu ar raštu į Kliniką dienos. Ši paciento teisė gali būti ribojama tik LR įstatymų nustatyta tvarka.
60. Pacientas turi teisę pareikšti skundą ne vėliau kaip per vienus metus, kai sužino, kad jo teisės pažeistos, bet ne vėliau kaip per tris metus nuo teisių pažeidimo dienos. Klinikos administracija, gavusi paciento skundą, privalo jį išnagrinėti ir raštu pranešti nagrinėjimo rezultatus ne vėliau kaip per 20 darbo dienų. Veiksmai vykdomi vadovaujantis skundų nagrinėjimo tvarka.
61. Pacientas turi teisę pareikšti savo nuomonę apie teikiamų asmens sveikatos priežiūros paslaugų kokybę žodžiu arba raštu įrašęs atsiliepimą knygoje.
62. Pacientas privalo pasirašytinai susipažinti su jam pateiktomis Klinikos vidaus tvarkos taisyklėmis, kitais Klinikos nustatytais dokumentais ir vykdyti juose nurodytas pareigas, parašu patvirtinant Klinikos direktoriaus patvirtintoje paciento sutikimo formoje.
63. Pacientas, norėdamas gauti asmens sveikatos priežiūros paslaugas, privalo pateikti asmens tapatybę ir draustumą patvirtinančius dokumentus, išskyrus būtinosios medicininės pagalbos teikimo atvejus.
64. Pacientas privalo rūpintis savo sveikata, sąžiningai naudotis savo teisėmis, jomis nepiktnaudžiauti, bendradarbiauti su Klinikos specialistais ir darbuotojais.
65. Pacientas sveikatos priežiūros specialistui turi suteikti teisingą ir visą informaciją apie savo sveikatą, persirgtas ligas, atliktas operacijas, vartotus ar vartojamus vaistus, alergines reakcijas, genetinį paveldimumą ir kitus pacientui žinomus duomenis, reikalingus tinkamai suteikti asmens sveikatos priežiūros paslaugas.
66. Pacientas privalo vykdyti sveikatos priežiūros specialistų paskyrimus ir rekomendacijas, įskaitant gydymą, profilaktiką arba, LR pacientų teisių ir žalos sveikatai atlyginimo įstatymo nustatyta tvarka, atsisakyti paskirtų asmens sveikatos priežiūros paslaugų. Pacientas privalo informuoti sveikatos priežiūros specialistus apie atsisakymą vartoti paskirtus medikamentus, atlikti procedūras, tyrimus ir kt.; taip pat apie nukrypimus nuo paskyrimų ar nustatyto režimo, dėl kurių jis davė sutikimą.
67. Pacientas privalo vykdyti sveikatos priežiūros specialistų nurodymus, padedančius išvengti saugos darbe taisyklių pažeidimo ir apsaugančius pacientų sveikatą ir gyvybę diagnostinio, gydomojo proceso ir slaugos metu.
68. Pacientas privalo laikytis nustatytos registracijos ir priėmimo pas sveikatos priežiūros specialistus tvarkos.
69. Pacientas privalo pagarbiai ir deramai elgtis su visais Klinikos darbuotojais ir kitais pacientais bei lankytojais.
70. Pacientas privalo tausoti laikinai jam patikėtą ir bendrojo naudojimo Klinikos turtą.
71. Apie pasikeitusį adresą ar kitus kontaktinius duomenis pacientas turi informuoti registratūros darbuotoją.
72. Pacientai Klinikos patalpose privalo laikytis viešosios tvarkos: netriukšmauti, nerūkyti, nevartoti alkoholio, narkotinių, psichotropinių ar kitų psichiką veikiančių medžiagų, laikytis asmens higienos.
73. Pacientams, jų atstovams bei lankytojams draudžiama fotografuoti ir/ar filmuoti Klinikos personalą ir kitus pacientus be išankstinio raštiško Klinikos administracijos ir, atitinkamai, personalo ir kitų pacientų sutikimo.
74. Pacientams ar jų lankytojams draudžiama palikti be suaugusiųjų priežiūros kartu atsivestus vaikus.
75. Pacientams, jų atstovams bei lankytojams Klinikos patalpose draudžiama triukšmauti ar kitaip trikdyti viešąją tvarką, necenzūriniais žodžiais ir gestais įžeidinėti personalą, agresyviai elgtis, lošti azartinius žaidimus.
76. Pacientams draudžiama turėti su savimi šaunamąjį arba šaltąjį ginklą.
77. Pacientas už savo veiksmais Klinikai ar jos darbuotojams padarytą žalą atsako LR įstatymų nustatyta tvarka.
78. Pacientui, kuris pažeidžia savo pareigas, tuo sukeldamas grėsmę savo ir kitų pacientų sveikatai ir gyvybei, arba trukdo jiems gauti kokybiškas sveikatos priežiūros paslaugas, asmens sveikatos priežiūros paslaugų teikimas gali būti nutrauktas, išskyrus atvejus, jei grėstų pavojus paciento gyvybei.
79. Klinika garantuoja, kad asmens sveikatos priežiūros paslaugas teikia specialistai, turintys licencijas atitinkamai veiklai, kurie vadovaujasi teisės aktų nustatytais šių paslaugų teikimo reikalavimais ir jų teikimo metodikomis.
80. Klinikoje dirbančių sveikatos priežiūros specialistų ir kitų darbuotojų teisės pagal jų kompetenciją:
- teikti tik licencijoje nurodytas gydymo paslaugas Klinikos patalpose;
- pacientams pageidaujant – konsultuoti telefonu;
- išrašyti receptus, laikinojo nedarbingumo, nėštumo ir gimdymo atostogų pažymėjimus, mirties liudijimus bei kitus medicinos dokumentus LR teisės aktų nustatyta tvarka;
- turėti asmeninį spaudą, išduotą LR sveikatos apsaugos ministerijos nustatyta tvarka;
- bendradarbiauti su kitais sveikatos priežiūros specialistais;
- esant medicininėms indikacijoms ir neaiškiais atvejais siųsti pacientus konsultuotis, hospitalizuoti, tirti ir kitoms asmens sveikatos priežiūros paslaugoms gauti;
- gauti darbui būtiną informaciją apie savo pacientus LR teisės aktų nustatyta tvarka;
- atlikti laikinojo nedarbingumo ekspertizę;
- atsisakyti teikti asmens sveikatos priežiūros paslaugas, jei tai prieštarauja sveikatos priežiūros specialisto profesinės etikos principams arba gali sukelti realų pavojų paciento ar sveikatos priežiūros specialisto gyvybei, išskyrus atvejus, kai teikiama būtinoji medicininė pagalba;
- nustatyti žmogaus mirties faktus LR teisės aktų nustatyta tvarka (taikoma tik gydytojams);
- tobulinti profesinę kvalifikaciją LR teisės aktų nustatyta tvarka;
- dalyvauti pasitarimuose, konferencijose, nagrinėjančiose sveikatos priežiūros klausimus;
- teikti siūlymus Klinikos administracijai dėl pacientų tyrimo, gydymo ir profilaktikos gerinimo.
81. Klinikoje dirbančių sveikatos priežiūros specialistų ir kitų darbuotojų pareigos pagal jų kompetenciją:
- teikti būtinąją medicininę pagalbą vadovaujantis LR sveikatos apsaugos ministro patvirtintais teisės aktais;
- nepriskirtais jo kompetencijai atvejais siųsti pacientą konsultuotis ir gydytis pas atitinkamos srities specialistą;
- pacientui raštu atsisakius asmens sveikatos priežiūros paslaugų, išaiškinti pacientui apie riziką sveikatai bei perspėti apie galimas komplikacijas;
- bendradarbiauti su kitais Klinikos darbuotojais, asmens bei visuomenės sveikatos priežiūros, slaugos ir socialinės rūpybos darbuotojais bei specialistais;
- propaguoti sveiką gyvenseną, ligų prevencijos ir sveikatos ugdymo priemones;
- laikytis profesinės etikos principų, gerbti pacientų teises ir jų nepažeisti;
- tobulinti profesinę kvalifikaciją LR sveikatos apsaugos ministro nustatyta tvarka;
- laikytis sveikatos priežiūros specialisto praktikos licencijavimo taisyklių
- tvarkyti dokumentus LR teisės aktų nustatyta tvarka;
- teikti statistines ir kitas privalomas atskaitomybės žinias LR teisės aktų nustatyta tvarka;
- taikyti LR įteisintus tyrimo, diagnostikos ir gydymo metodus;
- paciento tyrimo, gydymo, profilaktinio darbo rezultatus aiškiai ir įskaitomai įrašyti į medicinos dokumentus;
- pranešti teritoriniam visuomenės sveikatos centrui apie išaiškintą arba įtariamą ūmią registruojamąją užkrečiamąją ligą, apsinuodijimą maistu bei profesinį apsinuodijimą arba namuose esantį sergantįjį infekcine liga bei infekcinių ligų užkratų nešiotoją, sanitarijos-epidemiologijos režimo pažeidimą LR teisės aktų nustatyta tvarka;
- pranešti policijai apie sužeidimus šaltuoju, šaunamuoju ginklu arba kitus smurtinius sužalojimus, įtariamą vaikų nepriežiūrą, vaikų ir globojamų asmenų smurtą LR teisės aktų nustatyta tvarka;
82. Klinikoje dirbantis sveikatos priežiūros specialistas už padarytas klaidas, aplaidumą, netinkamą jam priskirtų funkcijų atlikimą ar bioetikos reikalavimų pažeidimą, taip pat už kompetencijos viršijimą atsako LR teisės aktų nustatyta tvarka.
83. Gydytojas, sudaręs tyrimo ir gydymo planą, supažindina su juo pacientą (jo atstovą), pažymi ligos istorijoje/ ambulatorinėje kortelėje, kad pacientas (jo įstatyminis atstovas) su tyrimo ir gydymo planu supažindintas ir sutinka. Pacientas (jo įstatyminis atstovas) tai patvirtina savo parašu direktoriaus patvirtintoje paciento sutikimo formoje, kuri yra ambulatorinės kortelės (F Nr. 025/a Asmens sveikatos istorija) neatsiejama dalis.
84. Jeigu pacientas (jo įstatyminis atstovas) atsisako paskirto tyrimo ir gydymo, apie tai gydytojas įrašo ambulatorinėje kortelėje. Pacientas atsisakymą patvirtina savo parašu.
85. Apie tyrimo ir gydymo plano pakeitimus gydantis gydytojas informuoja pacientą (jo įstatyminį atstovą) ir pažymi apie tai ambulatorinėje kortelėje.
86. Informacija apie paciento sveikatos būklę, ligos diagnozę, medicininio tyrimo duomenis, gydymo metodus ir gydymo prognozę neturi būti pateikta pacientui prieš jo valią. Paciento, įskaitant asmenis nuo 16 iki 18 metų amžiaus, valia turi būti patvirtinta parašu paciento medicinos dokumentuose.
87. Paciento teisė nežinoti gali būti neįgyvendinama, kai informacijos nepateikus pacientui ar kitiems asmenims, gali atsirasti žalingų pasekmių ir tų pasekmių negalima išvengti pateikus informaciją paciento šeimos nariams, jo įstatyminiam atstovui ar kitiems asmenims. Apie informacijos pateikimą pacientui gydytojas pažymi paciento medicinos dokumentuose.
88. Paciento privatus gyvenimas yra neliečiamas. Informacija apie pacientų gyvenimo faktus gali būti renkama pacientų sutikimu ir tik tuo atveju, jei tai yra būtina diagnozuoti ligą, gydyti ar slaugyti.
89. Telefonu informacija apie paciento sveikatos būklę, tyrimų rezultatus, diagnozę, gydymą, slaugą ar buvimą Klinikoje neteikiama.
90. Visa informacija apie paciento buvimą Klinikoje, sveikatos būklę, diagnozę, tyrimų rezultatus, gydymą, prognozes, taip pat visa kita asmeninio pobūdžio informacija apie pacientą laikoma konfidencialia net ir po paciento mirties. Tokios konfidencialios informacijos saugojimo tvarką nustato LR įstatymai ir LR Sveikatos apsaugos ministro tvirtinami teisės aktai.
91. Konfidenciali informacija gali būti suteikiama kitiems asmenims tik turint rašytinį paciento sutikimą, kuriame yra nurodytas tokios informacijos suteikimo pagrindas ir naudojimo tikslai, išskyrus atvejus, kai pacientas medicinos dokumentuose yra pasirašytinai nurodęs, koks konkretus asmuo turi teisę gauti tokią informaciją, taip pat tokios informacijos teikimo mastą ir terminus.
92. Pacientas turi teisę nurodyti asmenis, kuriems konfidenciali informacija negali būti teikiama.
93. Informacijos suteikimas patvirtinamas paciento parašu, pasirašant Klinikos direktoriaus patvirtintą paciento sutikimo formą.
94. Asmenims, tiesiogiai dalyvaujantiems gydant ar slaugant pacientą, atliekantiems paciento sveikatos ekspertizę, be paciento sutikimo konfidenciali informacija gali būti suteikta tais atvejais ir tiek, kiek tai būtina paciento interesams apsaugoti.
95. Kai pacientas yra praradęs sąmonę ir nėra jo sutikimo, konfidenciali informacija gali būti suteikiama paciento atstovui, sutuoktiniui (partneriui), tėvams (įtėviams) ar pilnamečiams vaikams tik tais atvejais ir tiek, kiek tai būtina paciento interesams apsaugoti.
96. Asmenys, LR Pacientų teisių ir žalos sveikatai atlyginimo įstatymo ir kitų teisės aktų nustatytais pagrindais ir tvarka turintys teisę gauti rašytinę informaciją ir norintys šią informaciją gauti, pateikia raštišką paciento sutikimą (išskyrus punktuose nurodytus atvejus) Klinikai. Prašyme turi būti nurodytas norimos gauti informacijos pobūdis ir jos panaudojimo tikslas.
97. Pacientas, Klinikai teikiantis prašymą dėl rašytinės informacijos suteikimo, privalo pateikti asmens tapatybę patvirtinantį dokumentą. Kai toks prašymas siunčiamas paštu ar per pasiuntinį, prie jo turi būti pridėta notaro ar pacientui atstovaujančio advokato patvirtinta pareiškėjo asmens tapatybę patvirtinančio dokumento kopija. Jei prašymas dėl informacijos gavimo yra teikiamas el. paštu, prie prašymo suteikti informaciją privalo būti pateikta asmens, apie kurį prašoma teikti informaciją, tapatybės dokumento kopija, patvirtinta notaro (lietuvių kalba) arba teikiamas prašymas pasirašytas el. parašu. Paciento atstovas, kreipdamasis dėl rašytinės informacijos, pateikia savo tapatybę ir atstovavimą liudijantį dokumentą. Už paslaugą mokama pagal tuo metu galiojantį direktoriaus patvirtintą paslaugų kainyną.
98. Rašytinę informaciją Klinika pateikia ne vėliau kaip per 10 darbo dienų nuo šios paslaugos apmokėjimo (lėšų gavimo Klinikoje) datos, nepriklausomai nuo to, kas sumokėjo už rašytinės informacijos teikimo paslaugą. Juridiniai asmenys, sudarę susitarimus su Klinika dėl rašytinės informacijos teikimo, atsiskaito susitarime nustatyta tvarka.
99. Asmeniui pateikus rašytinį prašymą suteikti rašytinę informaciją su nuoroda „skubos tvarka“ (kai prašoma suteikti paslaugą ne vėliau kaip per 3 darbo dienas), paslaugos kaina didinama 50 procentų. Rašytinės informacijos pacientui teikimo paslaugos terminas pradedamas skaičiuoti nuo šios paslaugos apmokėjimo (lėšų gavimo Klinikoje) datos.
100. Institucijos, norinčios gauti informacijos apie pacientą, Klinikai pateikia raštišką prašymą, antspauduotą ir pasirašytą institucijos vadovo. Prašyme turi būti nurodomas norimos gauti informacijos pobūdis bei jos panaudojimo tikslas. Prie institucijos prašymo pridedamas raštiškas paciento sutikimas. Kilus abejonių dėl parašo autentiškumo, Klinika turi teisę tai patikslinti. Už informacijos pateikimą Klinikai mokama iš anksto pagal direktoriaus patvirtintą galiojantį kainyną.
101. Tuo atveju, kai Klinika neturi prašomos rašytinės informacijos (neturi medicinos dokumentų apie pacientą ir jam suteiktas paslaugas), ji apie tai informuoja pareiškėją raštu ne vėliau kaip per 5 darbo dienas nuo prašymo pateikti informaciją gavimo dienos ir grąžina asmeniui sumokėtą įmoką už paslaugą.
102. Rašytinę informaciją, neturint raštiško paciento sutikimo, teisės aktų nustatyta tvarka nemokamai turi teisę gauti institucijos ir kitos įstaigos, kurioms LR įstatymai suteikia teisę gauti konfidencialią informaciją apie pacientą.
103. Konfidencialumo reikalavimas netaikomas ir informacija (ligos istorijų ir kitų medicininių dokumentų originalai, kopijos, nuorašai (išrašai), pažymos apie gydymąsi ir t.t.) gali būti suteikta tik tarnybiniais tikslais, neturint raštiško paciento sutikimo:
- sveikatos priežiūros įstaigoms, kuriose gydomas, slaugomas pacientas arba atliekama jo sveikatos ekspertizė;
- institucijoms, kontroliuojančioms sveikatos priežiūros paslaugas;
- teismui, prokuratūrai, ikiteisminio tyrimo įstaigoms, savivaldybių vaiko teisių apsaugos skyriams bei kitoms institucijoms, kurioms tokią teisę suteikia LR įstatymai.
104. Vadovaudamasi LR įstatymais ir kitais teisės aktais, Klinika informaciją apie pacientą pateikia savo iniciatyva (nesant oficialaus prašymo) ir be paciento sutikimo šiais atvejais:
- kai reikia pranešti apie nusikaltimą;
- savivaldybių vaiko teisių apsaugos skyriams pagal vaiko gyvenamąją vietą nedelsiant, esant būtinumui ginti vaiko teises ir interesus, taip pat esant pagrįstam įtarimui, kad pažeistos vaiko teisės;
- kitais atvejais.
105. Teikiamą informaciją apie pacientą pasirašo gydantis ar gydęs gydytojas. Lydraštį pasirašo direktorius ar jo įgaliotas asmuo.
106. Telefonu informacija apie pacientą neteikiama.
107. Kilus ginčui ar konfliktui tarp paciento ir Klinikos darbuotojo, pacientas gali kreiptis į Klinikos administratorių ir prašyti žodžiu išspręsti susiklosčiusią situaciją.
108. Manydamas, kad yra pažeistos jo, kaip paciento teisės, pacientas (jo atstovas) raštu kreipiasi į Klinikos direktorių, laikydamasis Pacientų teisių ir žalos sveikatai atlyginimo įstatyme nustatyto pacientų skundų nagrinėjimo tvarkos turinio ir formos reikalavimų. Klinikos direktorius ar jo įgaliotas asmuo per įmanomai trumpą laiką, išnagrinėja kreipimąsi ir raštu praneša pacientui (jo atstovui) apie nagrinėjimo rezultatus. Priklausomai nuo skundo aplinkybių skundui ištirti gali būti priskirtas vidaus medicinos auditorius vienasmeniškai arba sudaryta komisija.
109. Pateikiant skundą Klinikoje, pacientas ar jo atstovas privalo pateikti asmens tapatybę patvirtinantį dokumentą. Kai toks skundas siunčiamas paštu ar per pasiuntinį, prie jo turi būti pridėta notaro ar pacientui atstovaujančio advokato patvirtinta pareiškėjo asmens tapatybę patvirtinančio dokumento kopija bei sutarties tarp paciento ir notaro (advokato) kopija. Paciento atstovas, kreipdamasis dėl tokios informacijos, pateikia tapatybę ir atstovavimą liudijantį dokumentą.
110. Pacientas turi teisę pareikšti skundą ne vėliau kaip per vienus metus, kai sužino, kad jo teisės pažeistos, bet ne vėliau kaip per trejus metus nuo teisių pažeidimo dienos.
111. Nagrinėjami tie skundai, kurie yra paciento pasirašyti, nurodytas jo vardas ir pavardė, faktinė gyvenamoji vieta ir duomenys ryšiui palaikyti, išdėstyta skundo esmė. Jeigu skundą pateikia paciento atstovas, nurodomas atstovo vardas ir pavardė, gyvenamoji vieta, atstovavimą liudijantis dokumentas ir pacientas, kurio vardu jis kreipiasi. Neįskaitomi, šioje dalyje nurodytų reikalavimų neatitinkantys skundai grąžinami pacientui ir nurodoma grąžinimo priežastis.
112. Jeigu paciento netenkina Klinikos administracijos atsakymas ar sprendimas, pacientas turi teisę kreiptis į kitas valstybines institucijas arba į teismą teisės aktų nustatyta tvarka.
113. Anoniminiai skundai nėra nagrinėjami.
114. Darbuotojų saugos specialistas vykdo darbuotojų saugos ir sveikatos organizavimo bei kontrolės funkcijas Klinikoje, vadovaudamasis LR darbuotojų saugos ir sveikatos įstatymu bei kitų teisės aktų ir norminių dokumentų nuostatomis bei Klinikos direktoriaus įsakymais.
115. Pacientų turimi dirbiniai iš brangiųjų metalų, brangūs protezai, pinigai ir kt. brangūs daiktai Klinikoje saugojimui nepriimami ir Klinika už juos neatsako.
116. Pacientui mirus, Klinika privalo ne vėliau kaip per 12 valandų pranešti apie tai jo šeimos nariams, jo įstatyminiams atstovams arba paciento prieš mirtį nurodytiems asmenims, kurie per tris valandas pareiškia savo pageidavimus dėl autopsijos atlikimo. Jei mirusiojo asmenybė nenustatyta, apie jį raštu informuojama policija.
117. Klinika garantuoja mirusiojo kūno nemokamą apsaugą iki tol, kol jį atsiims mirusiojo šeimos nariai, jo įstatyminiai atstovai arba paciento prieš mirtį nurodyti asmenys, bet ne ilgiau kaip iki Klinikos darbo laiko pabaigos tą dieną.
118. Pasibaigus Klinikos darbo laikui, Klinika mirusiojo kūną perduoda teritorinei lavoninei.
UAB „SVALBONO KLINIKA“ DIREKTORIAUS
ĮSAKYMAS
SPECIALIZUOTŲ AMBULATORINIŲ ASMENS SVEIKATOS PRIEŽIŪROS PASLAUGŲ LAUKIMO EILIŲ UAB „SVALBONO KLINIKA“ TVARKOS APRAŠAS
I. BENDROSIOS NUOSTATOS
1. Specializuotų ambulatorinių asmens sveikatos priežiūros paslaugų laukimo eilių valdymo asmens sveikatos priežiūros įstaigoje UAB „Svalbono klinika“ (toliau – Klinika) tvarkos aprašas reglamentuoja planinių antrinio lygio specialistų teikiamų paslaugų – konsultacijų ir tyrimų – atlikimo eiliškumą ir valdymą Klinikos registratūroje.
2. Šiuo aprašu vadovaujasi slaugytojos, gydytojai specialistai, registratūros darbuotojai.
3. Pagrindinės sąvokos:
3.1. Specializuotos ambulatorinės paslaugos, kurioms taikoma stebėsena, brangieji tyrimai ir procedūros – asmens sveikatos priežiūros paslaugų, kurioms taikoma jų laukimo eilių stebėsena, planinės paslaugos, kurioms gauti reikalingas gydytojo išduotas siuntimas.
3.2. Paslaugų laukimo eilė – laikotarpis nuo paciento kreipimosi į Kliniką dienos iki paslaugos suteikimo dienos. Į šį laikotarpį neįskaičiuojami atvejai, kai pacientas jo paties pageidavimu registruojamas vėliau ar jo pageidaujamu laiku, negu Klinika gali pasiūlyti, arba kai pacientas registruojamas pakartotiniam apsilankymui, arba kai teikiama būtinoji medicinos pagalba.
II. SPECIALIZUOTŲ AMBULATORINIŲ PASLAUGŲ EILIŲ VALDYMAS
1. Pacientas užregistruojamas jo kreipimosi dieną į Kliniką metu: atvykęs pats arba telefonu.
2. Pacientas užregistruojamas registratūros darbuotojo elektroniniame asmens sveikatos priežiūros paslaugų laukimo registracijos žurnale, užpildant grafas: paciento vardas, pavardė, gimimo metai, adresas ir kontaktinis telefonas, ir (ar) el. pašto adresas.
3. Pacientas registruojamas nuolat, neribojant registravimo terminų poliklinikos darbo metu.
4. Pacientui pasiūloma anksčiausia galima paslaugos suteikimo data. Pacientui atsisakius gauti anksčiausią galimą paslaugos suteikimo dieną, pacientas registruojamas pagal jo pasirinktą vėlesnę datą ar norimą, pageidaujamą laiką. Šiuo atveju, pacientas nebus skaičiuojamas į paslaugų laukimo eilę, tai atžymint specialiu asmens sveikatos priežiūros paslaugos registracijos žurnalo žymėjimu.
5. Pacientą registruojant pakartotiniam apsilankymui, šis atvejis neįtraukiamas į paslaugų laukimo eilę.
6. Laukimo eilės trukmė skaičiuojama kalendorinėmis dienomis. Paciento kreipimosi į Kliniką diena ir paslaugos suteikimo diena skaičiuojama kaip viena diena. Jei paciento kreipimosi diena sutampa su paslaugos suteikimo diena, laukimo eilės trukmė – 0.
7. Informacija apie paslaugų, kurioms taikoma stebėsena, laukimo eilės skelbiamos pacientams matomoje vietoje.
8. Nesant eilių, pacientai pas gydytoją specialistą registruojami ir priimami tą pačią dieną.
9. Jei gydytojas specialistas negali priimti paciento iš anksto numatytu laiku (atostogos ar kitos nenumatytos priežastys), pats apie tai informuoja registratūros darbuotoją.
10. Registratūros darbuotojai praneša pacientams apie pasikeitimus ir pasiūlo persiregistruoti kitu laiku ar pas kitą specialistą, jį užregistruoja.
11. Aparatūros gedimo metu, ar kitais nenumatytais atvejais, administratorius informuoja registratūros darbuotojus, kurie praneša pacientams, pasiūlydami persiregistruoti kitu laiku, arba nesant galimybės, nuvykti tyrimui į kitą Kliniką, esančią kitu Klinikos adresu. Pacientui sutikus, jį užregistruoja.
12. Jei specializuotų ambulatorinių paslaugų laukimo eilė viršija 31 kalendorinę dieną, Klinikos vadovas turi išnagrinėti šio viršijimo priežastis bei teikti siūlymus, kaip sutrumpinti laukimo eiles.
13. Administratorius stebi eilių trukmę ir teikia informaciją aktualiems darbuotojams.
14. Aktualūs skyrių darbuotojai atlieka eilių stebėsenos kontrolę. Artėjant prie paslaugų laukimo eilės viršijimo terminų, ieško priežasčių ir teikia siūlymus, kaip sutrumpinti eiles.
III. BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS
1. Vadovaudamasis Valstybinės Ligonių kasos prie Sveikatos apsaugos ministerijos 2014 m. spalio 28 d. įsakymu, Nr. 1K-287, Klinika kiekvieno mėnesio 10 kalendorinę dieną (jei ši diena ne darbo diena – kitą darbo dieną) fiksuoja paslaugų, kurioms taikoma stebėsena, laukimo eiles ir užfiksuotus duomenis per 5 darbo dienas raštu ir (ar) elektroniniu būdu teikia Šiaulių TLK.